Hverdagen i Børnehaven

I børnehaven starter vi dagen med at tilbyde forskellige aktiviteter: vi maler, syr på karklude, sætter perler på perleplader, laver kastanjedyr, leger med modellervoks, tegner, maler på kopier og meget mere. Børnene finder sammen med deres venner i forskellige lege og venskaber opstår.

Kl.9:00 får børnene frugt og brød. Yngstegruppen har morgenfrugten for sig selv, så der kan arbejdes målrettet i forhold til alderen.

Efter morgenfrugten starter vi med aktiviteter, som understøtter læringsplanerne. Vi spiller spil på IPads, øver farver og tal, vi venter på tur og hjælper hinanden. Vi skal lære at gå sikkert i trafikken, vi besøger hinandens adresser, "Her bor jeg", ”hvad hedder jeg til for og efternavn", ”hvor mange er vi i min familie", ”hvornår har jeg fødselsdag" osv.

For at kunne give børnene passende stimulering i forhold til deres alder, er børnehavebørnene inddelt i tre grupper, yngste-, mellemste- og ældstegruppen, i forskellige læringsaktiviteter. Hvis I inviterer os til fødselsdag hjemme hos jer, kan I også invitere børnene gruppevis.

Om formiddagen arbejdes der i perioder med forskelligt temaarbejde: det kan f.eks. være Skovuger, maleprojekt, teaterprojekt eller aktiviteter knyttet til årstider eller højtider.

Vi bruger vores kælder til rytmik og bevægelse. F.eks. danser vi stopdans, spiller bold, synger troldesangen, som er en historie der skal udføres med bevægelser. Vi leger ”Jorden er giftig og må ikke berøres” og vi løber på balancebane uden at falde i vandet.

Til frokost spiser storegruppen i kælderen, mens de øvrige spiser i 3 aldersblandede grupper på stuen. På skift sørger grupperne for at gøre klar og dække bord til alle, samt vaske borde og feje efter frokosten. Børnene oplever at have ansvar for frokosten og hjælper hinanden med opgaverne.

Mens der bliver gjort klar til frokost, er de andre børn enten ude på legepladsen, eller i kælderen, hvor vi har rytmik, sanglege eller Bamseven. Her får børnene udviklet og stimuleret deres motoriske og sociale færdigheder.

Efter frokost går vi på legepladsen uanset vejret. Legepladsen er indrettet med meget varierede tilbud, så både motorik og personlig udvikling tilgodeses. Gennem legen på legepladsen får børnene i det daglige styrket motorikken, - ingen øvelser, vi voksne kan udtænke, ville få børnene til at øve sig så meget, som de gør i legen. På legepladsen rider vi på heste i vores hestefold, cykler, spiller fodbold, bestiger bakkerne, og leger på vores klatrevæg. Vi spiller på vores udendørs musikinstrumenter og leger på klatresystemet med rutsjebaner og tunnel, vi leger rollelege i legehusene, gemmer os i huler, eksperimenterer med vandbanen, leger i sandkassen og meget, meget mere.

kl.14:00 holder vi samling inde på stuen eller ude på legepladsen. Børnene fortæller og vi snakker og lytter til hinanden. Vi synger sange, - gerne bevægelsessange, og siger nogle gange rim eller remser.